Darmowy płyn do dezynfekcji dla mieszkańców, specjalny napój dla personelu medycznego oraz odebranie piwa o wartości 6 mln zł. z barów i gastronomii – Grupa Żywiec opublikowała raport „ZrównowaŻeni” podsumowujący działalność społeczną i środowiskową spółki w roku 2020. To pierwsze w tym roku sprawozdanie dotyczący kwestii ESG po roku pandemii wśród producentów piwa na polskim rynku.
Rok 2020 pokazał, że nawet w trudnych warunkach biznes może odgrywać pozytywną rolę. COVID-19 spowodował, że skupiliśmy się przede wszystkim na ochronie zdrowia ludzi. Od pierwszych dni pandemii nasi pracownicy zaangażowali się w działania, które wspierały służbę zdrowia, naszych partnerów biznesowych, a także mieszkańców miast, w których warzymy nasze piwo. W tym czasie kontynuowaliśmy też nasze działania na rzecz środowiska.
Marka Żywiec przekazała 1 mln zł na zbiórkę dla szpitali prowadzoną przez Fundację Siepomaga.pl, do której wspierania zachęcała też poprzez cyklu koncertów Żywiec Męskie Granie w Domu. Łącznie w ramach zbiórki udało się zebrać 5 mln zł na wsparcie dla szpitali. Grupa Żywiec wsparła także placówki ochrony zdrowia w miejscowościach, w których znajdują się browary firmy, dofinansowując zakup sprzętu medycznego i środków ochrony o wartości 0,5 mln zł. Dodatkowo, do ponad 150 placówek na terenie całej Polski trafiły specjalnie przygotowane bezpłatne napoje witaminowe „Dla Bohaterów naszego Ż”.
Grupa Żywiec jako pierwsza w branży podjęła się także odebrania niesprzedanego piwa. Łącznie od lokali gastronomicznych, które musiały wstrzymać działalność ze względu na pandemię, odebrano 35 tys. kegów o wartości 6 mln zł. Firma przygotowała również specjalny program wsparcia dla dostawców, który pozwalał na otrzymanie środków finansowych w krótkim czasie oraz szereg innych korzyści, a także wsparła rolników i producentów jęczmienia, dokonując dodatkowych zakupów o wartości 5 mln zł.
Dzięki specjalnej instalacji do produkcji piwa bezalkoholowego w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu, w pierwszych tygodniach mieszkańcy tego miasta otrzymali darmowe płyny do dezynfekcji. W miejscowościach, w których działają browary firmy, dokonano też specjalnej zbiórki butelek zwrotnych. Za każdą spośród 40 tys. zebranych butelek Grupa Żywiec przekazała środki finansowe na zakup posiłków dla lekarzy. W sumie trafiło do nich 1560 posiłków, których zakup wsparł także lokalne restauracje.
Pandemia COVID-19 pokazała także, jak dużym wyzwaniem w dłuższej perspektywie jest kryzys klimatyczny. W opublikowanym raporcie Grupa Żywiec podsumowuje główne ryzyka klimatyczne, które mają wpływ na spółkę oraz działania, które podejmuje na rzecz środowiska. W ubiegłym roku marka Żywiec rozpoczęła kampanię Wielka Zwrotka Ż, która promuje oddawanie butelek zwrotnych jako najbardziej przyjaznego dla środowiska opakowania. Aby podkreślić ten aspekt, Żywiec odwrócił nazwę marki na etykiecie i zaangażował do kampanii Monikę Brodkę, Marcina Dorocińskiego oraz Macieja Musiała. Konsumenci, którzy chcą oddać butelkę zwrotną nie muszą też pamiętać o paragonie – dzięki akcji „Daj butelce drugie życie” mogą oddać ją w blisko 7 tys. sklepów na terenie całej Polski.
Oprócz promowania opakowań zwrotnych dbamy też o to, żeby nasze piwo powstawało w sposób przyjazny dla środowiska. Marka Specjal powstaje już w całości ze słodu jęczmiennego uprawnianego w sposób zrównoważony. Niemal cała energia elektryczna, którą wykorzystujemy do warzenia piwa pochodzi ze źródeł odnawialnych. W ubiegłym roku po raz kolejny ograniczyliśmy zużycie wody w produkcji piwa, a także rozpoczęliśmy test ciężarówek zasilanych LNG, dzięki czemu ograniczamy emisję CO2 oraz pyłów do atmosfery.
Raport Grupy Żywiec za rok 2020 jest pierwszym sprawozdaniem wśród producentów piwa na polskim rynku podsumowującym rok 2020 i dotyczącym kwestii ESG (environmental, social i governance), która obejmuje dbałość o środowisko, kwestie społeczne i sposób prowadzenia biznesu – główne kryteria zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw.
Pełny raport dostępny jest na stronie raport.grupazywiec.dkonto.pl.